Vi har allerede fotballstadioner som blant annet Color Line Stadion i Ålesund, der laget med nesten samme navn (Aalesund FK) spiller sine hjemmekamper. I det store utland har de tatt sponsoratene enda lengre. Et nærliggende eksempel er det kjente pariserhjulet London Eye. Her har vi sett mange ulike navn opp gjennom tidene, avhengig av hvilken gigant som har betalt for å sette navnet sitt på turistfellen.
Fra navnet Coca-Cola London Eye, og British Airways London Eye før det igjen, til dagens Lastminute.com London Eye. Dette pariserhjulet er et kroneksempel på hvordan sponsornavnet på mange måter ødelegger det opprinnelige navnet. I denne artikkelen skal vi utforske hvordan vårt eget land hadde sett ut dersom alt fra parker til motorveier hadde inngått bransjesamarbeid for å få inn noen ekstra sponsorkroner.
Formel 1 og lange titler
Innledningsvis nevnte vi Formel 1. Vi kommer ikke utenom å nevne at disse ekstremt lange navnene man finner der kommer av at det ofte er flere sponsorer som skal være med i navnet. Det lengste navnet vi fant på et Formel 1-løp er Formula 1 Qatar Airways Gran Premio Del Made in Italy E Dell’Emilia-Romagna 2023. I dette navnet skal både Qatar Airways og Made in Italy være med i tittelen i det allerede lange navnet til løpet i regionen Emilia-Romagna.
Ikke bare Formel 1 løp har lange titler, men også lagene har mange sponsorer. Som for eksempel het Ferrari en stund Mission Winnow Ferrari, og Red Bull heter i år (ja, de endrer ofte hvert år) Oracle Red Bull Racing. Førstepremien i lengste navnet går til Aston Martin-laget, som heter offisielt Aston Martin Aramco Cognizant Formula One™ Team. Der har du fire merkenavn før ordet team dukker opp.
Et sponset Norge
Vi har faktisk hatt noen ting i Norge som har vært stolte bærere av merkenavn. Foruten idrettsarenaer eller fotballstadioner. Da tårn-attraksjonen Spaceshot ble lansert på Tusenfryd i 1998 hadde den navnet Japp Spaceshot. Denne sponsoravtalen holdt seg faktisk fram til 2010 i følge Wikipedia.
Det er et middels interessant tankeeksperiment å tenke hvordan andre ikoniske norske attraksjoner eller steder hadde vært med en sponsornavn foran.
Høres Orkla Fløybanen lovende ut? Hva med Microsoft Tyholttårnet eller Freia Kvikklunsj Holmenkollen?
Her er noen merkesamarbeid vi håper å se i framtiden etter hvert som pengebehovet melder seg for ulike aktører i kultursektoren:
- Grandiosa Prekestolen
- Norgesgruppen Peer Gynt Spelet
- Norsk Tipping Frognerparken
- Gilde Hunderfossen
- Posten Norge Thundercoaster
- Lendo Akershus Festning
Hva tenker du? Tar sponsornavnet bort noe av identiteten og historien til stedet eller attraksjonen, eller bidrar sponsoren til en levendegjøring av noe traust og tradisjonelt?
Tips oss gjerne på Instagram. Du kan også sende inn forslag til morsomme merkesamarbeid ved å bruke skjemaet for å sende inn nye ord!